top of page

Törekszem

Az előző (jó régi...) posztomban a tengernyi műanyag elleni harcomat mutattam be nektek, de egészen érintőlegesen, csak a főbb (láthatóbb) pontokra fókuszálva. Azóta jó pár hét eltelt, és engem rengeteg új inger ért ezen a téren. Kicsit jobban beleástam magam a zero waste-be, és rájöttem, hogy a divatos elnevezés mögött mi is rejlik igazándiból: egy életforma. Beleszerettem. Rabul ejtett. Törekedni kezdtem rá.


Itt tartok most:


Körülnéztem a lakásunkban, és rájöttem, hogy rengeteg műanyag vesz minket körül. Tusfürdős, samponos, tisztítószeres és egyéb flakonok, szivacsok, műanyag csomagolások, palackok, szívószálak, stb... Sokáig sorolhatnám. Végig gondoltam, hogy miket kéne sürgősen lecserélnem vagy elhagynom.

Az első a tusfürdő és a sampon volt. Kézműves szappant régóta használtam, de nem rendszeresen, mert néha-néha elcsábultam a drogériában egy-egy szupernek hitt, illatos tusfürdő láttán. De most már tudatosan nem nyúlok utánuk a boltban, mert tudom, hogy három szinten károsak: a bőrömnek (káros összetevők, pl. SLS), a víz-háztartásnak (a káros anyagok belekerülnek a vizekbe) és a környezetnek (a műanyag flakon, amiben megvesszük nehezen újrahasznosítható). Az alternatív sampon (szolid/szilárd sampon) kipróbálása nagyon izgatott. Találtam is rögtön két szuper terméket, melyeket hetek óta használok, és nagyon elégedett vagyok velük. Nem szárítják ki a hajamat, lágy, fényes és könnyen fésülhető lesz.


A dezodor-ügy nehéz kérdés számomra. Rengeteg félét kipróbáltam már (boltit, ökot, házit), de úgy éreztem, hogy egyik sem nyújt 100%-os védelmet a szagok ellen. Most viszont találtam egy szuper receptet! Hihetetlen, de működik! Csupán öt hozzávalóból áll, és teljesen egészséges, mindenféle káros anyagtól (alumínium származék, parabén, alkohol, szilikon) mentes. Egy következő posztban megosztom majd a receptjét!


A nejlonzacsik elhagyásáról már írtam az előző cikkben. Továbbra is örömet okoz, hogy nem kell műanyag után nyúlnom a boltban, ha venni szeretnék pár kiflit vagy egy kiló hagymát. Tökéletesen működnek a saját kis vászon zsákjaim. Anyukám készített nekem régi függönyből "hálós" szatyrocskákat is, úgyhogy még divatosabban megyek a piacra!


Vattakorongot nagyon ritkán használok: ha néhanapján kifestem a pilláimat és a körmeimet, akkor vattával mosom le őket. De ez tényleg évi pár alkalom. Láttam a neten, hogy lehet pamut fonalból készíteni többször használatos, mosható korongokat. Ezek annyira megtetszettek, hogy vágytam rájuk! Megkértem anyukámat, hogy horgoljon nekem néhányat...csodálatosak lettek, nézzétek:



A fogkrémünk sem volt eddig túl környezet barát: műanyag csomagolás, benne kimondhatatlan összetevőjű anyagok keveréke. Erre is találtam alternatívát. Mindenképpen olyat kerestem, amely SLS, fluorid és glicerin mentes és a csomagolása is újrahasználható vagy komposztálható. Ezt a helyes kis üveget sokféleképpen fel tudom majd használni, ha kiürül, pl. megtöltöm a házi deommal.

A gyerekeim imádják a szívószálakat. Vettünk is belőlük jó néhányat az elmúlt években. De most már tudom, hogy nem kellett volna. Elajándékoztam őket a nagyfiam ovijába, kézműveskedésre használják majd. Aztán beszereztem négy darab fémből készültet, és megbeszéltem a családdal, hogy mostantól ezekkel a menő szívószálakkal isszuk majd a turmixot. Rajonganak érte, és a maguk módján azt is megértették, hogy miért nem veszünk többet műanyagot.


A tisztítószerek terén is változtatásokat vezettem be. Miután elfogytak a bolti ecetes tisztítók, nem vettem újat, hanem magam készítettem el őket. Így tettem a mosogatógép tablettával is, nézzétek, milyen formásak lettek!


Csak egy szuper recept kell, és m i n d e n helyettesíthető! Szépen lassan, az életünk minden területén megtalálom a jobb, egészségesebb, zöldebb lehetőségeket. Ez egy hosszú folyamat (hónapok, évek), nem lehet egyik napról a másikra átalakítani mindent. A törekvés a legfontosabb. Egy kicsi változás is előremozdít. Olyan jó lenne, ha ez a gondolat egyre több emberhez eljutna... Hamarosan jelentkezem egy újabb poszttal ebben a témában, hozok nektek recepteket (dezodor, tisztítószerek, krémek, ajakápoló, stb.)! Ha szeretnétek saját készítésű arclemosó korongokat venni, akkor írjatok üzenetet (boross.nora@gmail.com), és elkészítjük nektek!



Kedvenc lelőhelyeim: zerohero.hu zoltbolt.hu ecco-verde.hu



Boross Nóra

212 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése

Zalán 4.

bottom of page